Goeie deal!

Vandaag heb ik echt een bizarre wereld-deal gesloten via Marktplaats!

Ik was al een tijdje op zoek naar een high-end cassettedeck. De term ‘high-end’ staat in de HiFi wereld voor het beste van het allerbeste. Beter dan dit kun je dus niet krijgen. Nu wil ik niet 1-2-3 beweren dat mijn nieuwe aanwinst ook daadwerkelijk behoort tot deze klasse (daar is heel veel voor nodig), maar hij maakt zeker deel uit van het hoogste top-segment.

Het verleden

Ik heb ontzettend veel archiefmateriaal uit mijn radioverleden op cassette staan. Meestal betreffen dat originele programmabanden (de shows werden 9 van de 10 keer van tevoren opgenomen), maar ook z.g. airchecks, oftewel live opnames van de radio, uit de tijd dat ik mijn leven sleet onder het pseudoniem Gert Zomerveld.

We hebben het hier over ongeveer honderd overgebleven Zomerveld Horizontaal-shows (ik heb er bijna 2000 gedaan) en talloze andere programma’s op Jupiter Radio, Radio Hit-FM, Radio Rijnsburg, Radio Mebora, West Coast Radio, enz. enz.

meboralogo

Het logo van het station waar ik de warmste herinneringen aan heb…

Dat wil ik (voor een deel) digitaal remasteren en als mp3 opslaan, om het wellicht later via mijn cloud te publiceren als een soort online-museum. Het probleem is echter dat het overgrote deel van deze analoge geluidsdragers de tand des tijd niet goed heeft doorstaan en dus nauwelijks nog afspeelbaar was, althans niet op mijn huidige deck met meer dan 8000 draai-uren. Cassettebanden worden n.l. steeds slechter naarmate de tijd verstrijkt… 😦

De Marantz SD-63

Om op de essentie van dit verhaal terug te komen: ik heb voor een habbekrats de legendarische Marantz SD-63 weten te bemachtigen voor een prijs die aan het belachelijke grenst. Direct na het publiceren van de betreffende advertentie op Marktplaats ben ik er bovenop gedoken en ja hoor, ik had beet! Ik was voor de verandering een keer op tijd. Ik herkende het apparaat direct en kon bijna niet geloven dat hij voor zo weinig werd aangeboden, dus ik dacht dat er vast wel iets mis mee moest zijn.

sd_63_01

De Marantz SD-63

Na contact met de verkoper te hebben gezocht, kreeg ik wat meer vertrouwen in de deal. Het was een nette kerel en ik had sterk de indruk dat hij niet wist wat hij nu precies verkocht. Ze zijn bijna niet meer te koop, maar als je er nog eentje aantreft op b.v. eBay, betaal je er echt honderden dollars voor. De kwaliteit en duurzaamheid van dit apparaat zijn n.l. enorm goed en dat maakt hem zeer gewild bij de freaks.

Ik verbaasde me over het feit dat hij niet wat meer research had gedaan v.w.b. de vraagprijs…

hoofddorp

Klein stukkie rijden…

Hij woonde hier zo’n 15 km vandaan, dus dat was gunstig. Ik ben meteen in mijn tomaat-op-wielen gesprongen om kennis te maken met het apparaat. Ik was onmiddelijk verkocht, maar ik bleef mijn pokerface opzetten, zo van: ik kom hier ff een tweedehands ouderwets cassettedeckje ophalen, stiekem wetend dat ik een goudmijntje had aangeboord.

Beter dan dit wordt het nauwelijks

De SD-63 is een deck met (uiteraard) Dolby B en C, MPX, HX-pro, regelbare BIAS en drie koppen. Maar dan het bandtransport-mechanisme: dat is van ongeëvenaarde kwaliteit! Dit loopwerk kan nauwelijks kapot, zelfs niet na 27 jaar (want zo oud is hij).  Wanneer je hem start hoor je niet ‘tik’, zoals bij de meeste decks, maar meer zoiets als ‘kloink!’ Een degelijk werkpaard dus, met bovendien zeer goede specs, zelfs naar de huidige maatstaven.

Marantz

Daar staat-ie dan 🙂

Hij staat inmiddels aangesloten en guess what? Het ding draait, speelt en oogt letterlijk als nieuw! Ouwe banden die door mijn vorige deck letterlijk werden uitgekotst (zweven, vastlopen, band opvreten) draait hij fluitend af, met bovendien een ontzettend goede geluidskwaliteit!

Ik zal je maar niet vertellen wat ik ervoor heb betaald, want dan moet ik me eigenlijk heel diep schamen. Hou de daadwerkelijke waarde maar ongeveer op het 20 tot 30-voudige, wanneer ik ff een korte berekening maak.

You win some, you lose some, but this time I definately won… 😀

 

 

 

Plaats een reactie